ORGANIZACJA I FORMA ZAJĘĆ
Aktualnie w OREW prowadzone są zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze indywidualne i grupowe dla wychowanków niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim (realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 23 kwietnia 2013 w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno- wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim – Dz.U. 2013.529).
Zajęcia obejmują przede wszystkim:
- naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika,
- kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika,
- usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,
- wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia,
- rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu,
- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie,
- naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności
OREW prowadzi zajęcia dla wychowanków z Radomia i okolic. Zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze prowadzone są w grupach od 2 do 4 wychowanków. Każdą grupę prowadzi nauczyciel terapeuta (oligofrenopedagog) wspierany przez pomoc nauczyciela terapeuty i opiekuna. Zajęcia są dostosowane do możliwości każdego wychowanka, prowadzone zgodnie z Indywidualnymi Programami Rewalidacyjno- Rehabilitacyjno- Opiekuńczo- Wychowawczymi.
Każdy wychowanek objęty jest także pomocą fizjoterapeutyczną pod nadzorem zatrudnionego w placówce lekarza rehabilitanta. Wszyscy wychowankowie uczestniczą w indywidualnych zajęciach z pedagogiem, psychologiem, logopedą, uczestniczą w muzykoterapii a jeśli nie ma przeciwwskazań lekarskich czy rodzicielskich – w dogoterapii i hipoterapii.
Przestronne, kolorowe, tematyczne sale terapeutyczne, bogato wyposażone w środki dydaktyczne i terapeutyczne, sprzęt rehabilitacyjny i pomocniczy dostosowany do charakteru dysfunkcji oraz
- gabinet lekarski,
- psychologiczno- logopedyczny,
- rehabilitacyjny ,
- kąciki tematyczne,
- elementy Sali Doświadczania Świata
tworzą ciepły, przyjazny klimat do pobytu, nauki , terapii, rehabilitacji, zabawy i swobodnej aktywności podopiecznych.
Pas zieleni otaczający wolnostojący budynek placówki daje możliwość bezpiecznego pobytu i zajęć na świeżym powietrzu.
Nasi wychowankowie uczestniczą w spotkaniach okolicznościowych, integracyjnych ( także wyjazdowych),występach artystycznych.
Celem kompleksowych oddziaływań jest :
- Nabywanie przez dziecko nowych doświadczeń poznawczych, samoobsługowych i społecznych.
- Zapewnienie wychowankom poczucia bezpieczeństwa poprzez terapię więzi, naukę inicjowania i utrzymywania kontaktu emocjonalnego.
- Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie.
- Poszukiwanie i doskonalenie sposobów komunikacji.
- Budowanie wspólnego pola uwagi, włączanie do naśladownictwa i działań naprzemiennych.
- Włączanie do dialogu emocjonalno- czynnościowego.
- Usprawnianie relacji nauczyciel- dziecko – rodzic.
- Wdrażanie wychowanków do samodzielności w zakresie swoich możliwości i umiejętności współdziałania z innymi.
Osiąganiu celów służy m.in.
- Stwarzanie sytuacji do budowania pozytywnego obrazu samego siebie (zaczynając od drobnych gestów dnia codziennego- zarówno przy zabiegach pielęgnacyjnych, jedzeniu, zabawie jak i terapii i rehabilitacji medycznej; zapewnienie optymalnej pozycji do obserwacji otoczenia, traktowanie zgodnie z wiekiem, nazywanie rzeczy wokół i czynności).
- Organizowanie odpowiednich zajęć – aktywizujących, wywołujących i utrzymujących kontakt wzrokowy, zachowania naśladowcze i naprzemienne, właściwy dystans fizyczny.
- Organizowanie sytuacji pozwalających na poznanie możliwości własnych i innych ludzi. Zachowanie stałych warunków w toku nauki, terapii i zabawy.
- Umożliwianie dzieciom dokonywania wyborów , przeżywania pozytywnych efektów własnych działań, dostrzegania prostych związków przyczynowo- skutkowych.
![]() |
![]() |
![]() |
WARUNKI PRZYJĘCIA
- Wiek od 3 do 25 lat
- podanie rodzica
- orzeczenie Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych
- zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do podjęcia zajęć w placówce
- orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności wydane przez zespół ds. orzekania o niepełnosprawności
- zgoda dyrektora szkoły macierzystej w rejonie zamieszkania dziecka ( dotyczy dzieci objętych obowiązkiem szkolnym i obowiązkiem nauki)
Nabór :
- od nowego roku szkolnego;
- na wniosek rodzica przyjęcie w innym terminie